Er Paris Hilton Breaking news?
I denne uge har paparazzi-dronningen, Paris Hilton besøgt Danmark. Det er blevet dækket som var det Bill Clinton, der besøgte landet.
http://politiken.dk/kultur/article547461.ece
http://politiken.dk/kultur/article547461.ece
Paris Hilton er kendt for at være kendt, og er samtidig arving til hotelkæden ”Hilton”. Paris Hilton har skabt sig et stærkt brand ved at være tilgængelig for fotograferne 24/7, året rundt. Sætningen ”Paris Hilton” er et af de mest søgte på Internettet. Alle kender Paris Hilton på enten godt eller ondt.
Paris Hilton har med stor succes lanceret tasker, tøj og den slags i sit eget navn. Hvis produktet kan forbindes med Paris Hilton sælger det.
Paris Hilton har med stor succes lanceret tasker, tøj og den slags i sit eget navn. Hvis produktet kan forbindes med Paris Hilton sælger det.
Spørgsmålet er om Paris Hilton er en dygtig forretningskvinde eller dum blondine. Man kan ikke tage kredit fra, at hendes produkter sælger. Jeg tror Paris Hiltons popularitet er meget symptomatisk med verden anno 2000’erne. Hun er ikke kendt for at kunne noget specielt – jo, at hun kan komme i medierne. Og det er det, de unge, vil ha’. Vi har i flere år set flere og flere realityserier, hvor man deltager med det formål at blive kendt. Man kan også eksponere sig selv på sider som Youtube. Det er en tendens forfatteren George Orwell forudså i bogen ”Big brother”.
Men hvorfor er Paris Hiltons besøg i Danmark blevet dækket så intensivt? Især Tv2 gik til vaflerne og gav hende sendetid i TV2 nyhederne og ugens ”Dags dato” fokuserede også på fænomenet Paris Hilton. For en stund blev Tv2 news helikopterne fløjet fra Christiansborg til at følge Hilton. Det synes jeg er for meget. Der sker så meget i verdenen – og så skal seerne have Paris Hilton til aftenskaffen. Men igen, medierne skal vise det seerne vil have. Og vi vil åbenbart se Paris Hilton. Ellers var hun vel ikke så søgt på Internettet. Det er vel ligesom med bladet Se & Hør; vi benægter alle at læse det. Alligevel er bladet en bestseller hver uge.
En anden tendens er brugen af spin. Politikerne bruger det. Sportsfolk bruger det. Og det gør mediedarlings selvfølgelig også. Paris Hiltons rådgivere ved, at det hele drejer sig om synlighed. Jo mere Paris Hilton ses, desto mere sælger hun. Hendes nye taske hedder confidence. Da tv2-journalisten spurgte Paris Hilton, hvordan hun tackler medieopmærksomheden sagde Hilton ”with Confidence” (selvtillid). Det er naturligvis noget hun siger, for at promovere produktet.
Paris Hilton er nu rejst fra Danmark - the eagle has left the building.
Nu er mediestrømmen så flyttet på Anders Fogs hjemtog til Danmark, Pia Kjærsgaards ildebefindende, OL i Beijing med videre.
Etiketter: Mediekritik, OL i Bejing, Spin i politik, Viral marketing / Internet marketing

0 Comments:
Send en kommentar
<< Home