Kongehuset flopper i New York
I denne uge er kronprinsparret Frederik og Mary i New York for at profilere kampagnen ”Creative Nation”. De følges blandt andet af erhvervsminister Bendt Bendtsen.
I torsdag så jeg i TV2 nyhederne, at de amerikanske medier slet ikke er interesserede i kronprinsparret over there.
Nej, deres færden bliver mest dækket af australske og især danske medier.
Ergo: Det ellers så sympatiske ægtepar sælger ikke varen (Creative Nation og derigennem dansk design). Frede og Mary får ingen sendetid i USA.
Det er lidt for ”dansk” i mine øjne. Vi mener jo, at Frederik og Mary er ”store” worldwide, men deres brand er mest stærk hjemme i andedammen.
Se og Hør og andre interessenter af kongehuset har stor interesse i at puste ild til historien om kronprinseparret i USA. Se for eksempel, hvad en søgning på ”Frede Mary new york” giver på Google. På den måde får danskerne fortalt, at Frede og Mary hitter i New York selvom det ikke er sandt.
Det er en skam, at vi spiller skattekroner (og deres tid) ved at anvende kongehuset til dette formål, da USA er et nøglemarked for dansk eksport og i særdeleshed design (trendsættere).
Arrangørerne af Creative Nation burde i stedet skelne til, hvem deres målgruppe er og så vælge de rette ambassadører til at sælge Danmark. Det kunne være personer med et stærkt navn i USA inden for områder som mode, design, sport og oplevelsesøkonomi.
Etiketter: Mediekritik, Spin i politik, Viral marketing / Internet marketing

0 Comments:
Send en kommentar
<< Home