DetBarBlog - Præsidentvalgkamp. Spin i sport. Spin i politik. Sitcoms.

Analyser af spin i sport og spin i politik så kattene SPINder. Skæve vinkler om politik, konspirationsteorier, præsidentvalgkamp, viral marketing/internet marketing, sitcoms, mandrilaftalen.

torsdag, juli 19, 2007

Næste valg afgøres på Nettet

De danske politikere kan lige så godt købe noget hurtigt bredbånd, fordi Internettet bliver holdepladsen for det næste valg.
Skelner man til USA (som de ærede spindokoktorer gør) er tendensen klar: Valgkampen udkæmpes i stigende grad på Internettet. Tidligere var det mere som et supplement til avisannoncer, men efter at ”Web 2.0” er slået i gennem er flervejs-kommunikation velegnet online.
Steder som Youtube, Myspace, Wikipedia, Secondlife og diverse blogs giver vælgeren mulighed for at spørge ind til politkernes valgprogram.

En søgning på Google på ”Hillary Clinton” eller "Barack Obama" indikerer, at de bruger ressourcer på at bruge Internetter aktivt.
Bemærk, at placeringerne på Wikipedia, Myspace og Youtube (side 2) er helt fremme.
Derfor er det særdeles vigtigt, at der fremgår positive ting.

Internettet kan break or make en populær person. Her kan du eksempelvis se præsidentkandidaten John Edwards i et forfængeligt øjeblik. Dette bliver sendt rundt via e-mail (Viral markering) til venner og familie. (I øvrigt finder man også dette klip ved en søgning på Google på "John Edwards").
Til sammenligning giver søgninger på ”Anders Fogh” og "
Helle Thorning" resultater, der ikke skyldes samme proaktive færden som Barack Omaba eller Hilary Clinton.


Det er ikke så fremsynet af de to statsministerkandidater.
Går man direkte ind på Youtube giver ”Anders Fogh” primært negative (satiriske) resultater, hvilket er uheldigt af Venstres PR-afdeling.
Helle Thorning er på Youtube endnu værre med kun to posts.

De nye Radikale leder Margrethe Vestager har selv publiceret et link, hvor hun fortæller om sin politik. En post er dog for lidt.

Folketingskandidaterne kunne også med fordel bruge Google Adwords på søgeord og valgtemaer. Det vil tiltrække besøgende til deres hjemmeside, og dermed skabe mulighed for interaktion og i sidste ende en stemme.
De politiske partier bør anse sig som en virksomhed: Hvis ingen kender til deres eksistens kan de ikke sælge noget selvom de har verdens bedste produkt.

Jeg mener offline reklamekronerne skal prioriteres online, da det giver et meget bedre afkast (og kontaktpris) i forhold til potentielle vælgere.



Etiketter: , ,